به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، علیاکبر حدادی هرندی در بازدید مشترک مدیرکل و کارشناسان دفتر تالیف کتب فنی حرفهای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و مدیران معاونت آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از هنرستان نمونه فنی و حرفهای آسیه تهران گفت: برای ارتقای بهرهوری، اثربخشی و کیفیت طراحی و بهرهبرداری زیرساختهای حملونقل و ساختمان کشور، آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در تربیت نیروی انسانی آموزش دیده و ماهر دارد.
وی با اشاره به چالش و دغدغه شرکتهای حوزه ساختمان و حملونقل در جذب و بکارگیری نیروی انسانی ماهر و متخصص گفت: بیش از ۱۰ درصد دانشآموزان فنی حرفهای کشور در رشتههای معماری و ساختمان تحصیل میکنند که میتوانند در شرکتهای ساختمانی مشغول بکار شود.
معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: علیرغم پویایی و گستردگی بازارکار حملونقل نسبت به صنعت ساختمان، کمتر از یک دهم درصد از دانشآموزان در رشته حملو نقل جادهای مشغول به تحصیل هستند و جای تامل است که در تهران هیچ مدرسه فنی و حرفهای در این زمینه ایجاد نشده است. بنابراین باید این مسأله آسیبشناسی شود که چرا علیرغم نیاز شغلی، این مدارس توسعه پیدا نکردهاند.
هرندی با اشاره طرح ایده صنعت شهر توسط مرکز تحقیقات، راه مسکن و شهرسازی برای رفع مشکل اشتغال و خانهدار شدن کارکنان شرکتهای بزرگ گفت: معاونت آموزش و توسعه فناوری مرکز نیز همزمان با ترویج فناوری و محصولات دانشبنیان، درصدد تسهیلگری برای تربیت نیروی ماهر و متخصص برای استفاده از فناوریها و سیستمهای جدید ساختمانی است.
وی ادامه داد: در این راستا با همکاری تعریف شده با شرکتهای دانشبنیان، وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهای، بهدنبال احصا و تدوین شایستگیهای شغلی و توسعه مدارس فنی و حرفهای جوار و ارتقای توان تخصصی سرمایههای انسانی هستیم.
معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین گفت: این مرکز آمادگی دارد با مشارکت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دورههای دانش افزایی آشنایی با فناوریها و سیستمهای نوین ساختمانی را برای هنرآموزان(معلمان) برگزار نماید.
در این بازدید مدیرکل دفتر تالیف کتب فنی و حرفهای و کاردانش با اشاره به چالشهای اجرای دورههای تخصصی در مدارس گفت: آموزش و پرورش از تمام ظرفیت خود برای تامین نیاز شغلی بخشهای مختلف از طریق ایجاد رشته، تولید محتوا، تامین معلم و ارزیابی و بازنگری دورهها استفاده میکند اما اثربخش بودن دورههای آموزش تخصصی مستلزم برخورداری از امکانات و تجهیزات دنیای واقعی است.
حسن آقابابایی با اشاره به ایجاد و حذف رشته حملونقل ریلی ادامه داد: برآورده نشدن انتظارات و تغییرات مدیریتی از آسیبهای تداوم اجرای دورههای تخصصی در مدارس است.
وی ادامه داد: با بازنگری آییننامه احداث مدارس فنی و حرفهای جوار، شرکتها و موسسات متقاضی میتوانند متناسب با نیازهای مهارتی خود ۱۲ واحد تخصصی را تعریف و به دانشآموزان آموزش دهند و بعد ازفارغ التحصیلی آنها را بکارگیری کنند.
در پایان این بازدید محبوبه صدرزاده رییس هنرستان نمونه فنی و حرفه ای آسیه تهران، نیز با اشاره به چالش ها و مشکلات مدارس فنی و حرفهای گفت: ارتقای دانش تخصصی هنرآموزان (معلمان)، معرفی محصولات و خدمات هنرجویان(دانش آموزان) و همچنین محیط امن و حرفهای برای گذراندن دورههای کارورزی از جمله دغدغه های است که باعث به ثمر نرسیدن تلاش های مدارس و گرایش دانش آموزان به سایر مشاغل میشود.